Sunday, January 24, 2010

Karipap

Selepas digoreng n tunggu masa disantap....
Sebelum digoreng....

salam hujung minggu....
karipap ni dh lama licin sebenornya..buat minggu lepas g masa PH Hari keputeraan DYMM Sultan Kedah ritu....akibat lupa + bz maka terlambat ler nk n3 kuih ni...cian dia..
seminggu terperuk lam kamera tuh....
seumo idup ni ler pes time aku wat karipap ni...hehehe..
dh tua bangka baru nk try wat...
tah ler kenapa lak ari tu tetiba tringin sgt nk mkn...
resipi cam besa ler aku godeh2 dapoq kak DJ
karipap ni kulit dia tak rapuh cam dok biasa beli tu tp gebuss ler sesgt...
cita pasal kelim ni,cuba tgk kelim 'versi'aku....
muahaha...aku kelim guna garfu..he2...
sebenornya aku tak pandai kelim cam org len dok wat tuh..
tu pasal le kariapap aku jadi camtu...
blasah je la janji inti tak keluar kan3....
utk pastri rujuk resipi bawah...CnP kak DJ punya....

Bahan-bahan utk pastri : (20-24 biji)

250 g Tepung gandum
120g Marjerin
70-80 ml Air sejuk + secubit garam (dibancuh)

Cara-cara :
Tepung gandum dan marjerin diramas2 menggunakan hujung jari sehingga menjadi serbuk roti.
Sejukkan selama 1 jam.
Kemudian tuangkan air dan uli hingga menjadi doh yg licin.
Canai dan terapkan doh. Letak inti di tengah2nya dan kelim dgn kemas.
Goreng hinggga keemasan dgn menggunakan api kecil. Boleh juga dibakar jika suka.

Untuk inti (main agak2 jer...sesedap rasa ye puan2 sekalian..)

ubi keledek (merah lg best)
Udang kering
Udang basah ( (ditumbuh lumat)
bawang besar 1 labu (didadu)
bawang merah*
bawang putih* (*dicincang halus)
rempah kari
garam dan gula secukup rasa
daun sup
daun kari
air


No comments:

Post a Comment