Wednesday, March 30, 2011

Hallluuuuuuuu......Bertemu Kembali

As Salam buat sesape saje yg terbaca,terbuka n tertengok blog yg tenggelam timboi nih...
hehe....br2 ni yg koma sat blog ni pasai mslh tenet.....1hari aku buka asik loading3...
hadoi xtau saipa...jenuh tunggu smpi berakaq dh xabih2 loading....xpa mayba ada problem
sok buka lagi....still sama...sabaq g....esok2 dan esok pon still sama...aiiiii saipa nih
bil dh byq tp buka on line suma xabih2 loading...aduiii frust tahap gaban nih
last2 xmo buka tenet 2 3 ari....majuk la kunun....hehehe....
bila lama2 line dh ok...jd mlm la plak...hahahaaaa...dh byk entry tertangguh n tertunda
tp rini tetiba terasa rajin lak.....so aku nk msk2 suma entry2 yg tertunggak n terperam lama dlm pc ni
xkira w'pon dah basi totap nk mask gak...lantak lerr.....jd kalo sanggup tgk le apa yg ada...
xmo tgk pon aku xpakse......layanzzzzz..............

ENTRY PERTAMA.....
Ketupat Palas vs Rendang Kerang


Segak dak??....hehe....usha tng la kan...tp bkn aku yg buat....muahahahahaaa...kak aku yg tlg balutkan...kahu smpi la xreti2 buat tupat nih...(aduiii kantoi dh..org dh tau haku xreti buat tupat...)
aku nih kidal orgnya...yg ngajor aku buat suma kanan punya olang...paus pusing sana,lipat cin tp totap tupat aku jd cam lain....hahaha....betina la,pondan la suma ada......xtau la saipa la benda alah ni lembab beno otak aku nk trima....oleh kerna xreti2 gak..bila terasa nk mkn jek...kak aku lah jd mangsa...hehe...tq kak....jasamu ku kenang....lawan tupat ni adalah rendang kerang.....haaaaa...yg nih aku yg bikin...resipi mak mertuaku.....makasih mak.....resipi wajib my hubby time raya.......resipi maap lah aku xsukat...main agak2 mcm yg mak ajor...haha...tp cam rendang biasa tu lah cuma lebihkan daun kunyit n tambah hirisan daun limau purut jer.....
xnmpk pon rupa kerang...hehe.....malu kot suma sembunyi je....
jemput mkn.....
ENRTY KEDUA
Apam Pelangi


Apam pelangi yg berjerawat...sama mcm En Mat punya......hahaha....jerawat ke bekaih demam campak?....apa2 jer lah....apam ni dh yk kali buat...yg sblm2 ni xdak la plak bekas2 jerawat nih....tetiba kali ni lak ada....lantak ler...janji rs xberubah.....ms mula buat dulu resipi tgk kt blog kak ummi kuantan.....
yang kali ni lak tgk kt CMG lak...so resipi ni CnP dr blog dia je lah...En Mat mntk izin share resipi sedap ni kt cni ye...tima kasih.....

BAHAN-BAHANNYA :-)


2 biji telur gred A
1 camca teh ovallate
1 camca teh esen vanilla
150 g tepung gandum*
1/2 camca teh baking powder*(*digaul dan ayak)
90 gram gula halus
125 ml santan pekat segar (guna santan kotak pun ok)
Pewarna makanan ikut suka


CARA MEMBUATNYA :-)


1.Panaskan kukusan, lenser tin bulat berukuran 8 inci, alas dasar tin dengan kertas minyak. Ketepikan.
2.Putar gula dengan ovallate hingga sebati. Masukkan telur dan putar pada kelajuan tinggi hingga pekat, seperti dalam gambar.
3.Perlahankan speed, tuang santan dan esen vanilla, putar rata. Pada kelajuan perlahan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, gaul sebati.
4.Bagi adunan pada 3 bahagian, letak warna kegemaran pada setiap bahagian tadi. Sudukan secara bergilir2 setiap warna seperti dalam gambar, buat hingga siap.
5.Tutup permukaan tin dengan tudung periuk sesuai dan kukus 30 minit gunakan api sederhana. Bila masak, sejukkan sebentar sebelum dikeluarkan dari tin. Boleh hidangkan.

No comments:

Post a Comment