Tuesday, February 23, 2010

Biskut Buah Kana

comot jerk jem haku..isk3...
acuan yg digunakan.ni pon satu ni jer ada abis dh stock.tu pon yg campur jerk dapat.ssh tol nk cari acuan biskut kana ni.puas aku meronda town SP cari tau...


salam....sedar x sedar hampir 1 bln aku tinggal umah nih.
punya la bersawang...xdan benor nk menjenguknya
tp still ade yg sudi singgah umah buruk nih...
makasih la pd yg rajin menyinggah erk..
jemput2 la apa yg ada kt dapoq ni ye...hehehe...
bukan pencen masak tp masa jeles tol ngan aku (masa lak yg salah..hehe)
masak still on..malah mcm2 yresipi yg aku try...
tp sumenya dok bertapa lam kamera ja
xdan nk entry pon...
insyaallah aku start entry ari ni erk...
biskut nih aku projek mase nk sambut CYN
cina nk raya tp haku lg lebey2 mengukis...muahahaha...
bkn apa ni kak dayang la punya angkara
dok tanyang biskut ni d umah dia
lama tol aku xmakan biskut nih...dh pupus pon payah dh nk cari skrg nih
last mkn masa zaman sekolah2 dulu jer...
dek kerna termeleles tgk kak DJ wat aku pon nk try gak
tp idak ler secantik sifu haku tu..
jadik ler..janji dpt lepas kempunan..kan3...
jom amik resipi...cnp kak DJ yer k...

Bahan-bahan :
1 1/4 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung kastard
1/2 cawang tepung jagung
1/2 cawan marjerin / mentega
1/2 sk serbuk penaik / baking powder
1 biji telur
1 sk esen vanilla - optional
1/2 cawan gula kastor (dikisar halus) - jika menggunakan gula aising, lebihkan sedikit sukatannya.
jem secukupnya


Cara-cara :
Tepung gandum, tepung jagung, tepung kastard dan serbuk penaik diayak bersama.
Pukul gula, mentega dan telur hingga sebati. Masukkan vanila, kacau rata.
Masukkan tepung. Uli perlahan menjadi doh. Simpan di dalam bekas kedap udara sementara membentuknya.
Untuk membentuk, ambil sedikit dan tekan ke dalam acuan buah kana. Ketukkan acuan dan susunkan biskut ke dalam dulang pembakar yang sudah dilengserkan dgn mentega/marjerin.
Bakar pada 180 C selama 20-25 min atau hingga masak.
Sapukan jem yg digemari pada biskut dan tutup kemas. *** Sapu jem semasa biskut tengah panas supaya ia cepat kering dan melekat dgn sempurna.









No comments:

Post a Comment