Saturday, July 17, 2010

Apom Beras @ Lenggang
















Idak le cantik pon..al maklum je la...
aku guna kuali non stick cap ayam a.k.a kuali besa tuh jerk..haha.. 


















yg nih edisi kejong..haha...teralit berteriak ngan ank2 ni ler jadiknya...
tp bg aku yg kejong nih ler paling beh..mkn panaih2 perghhhh.....sodap tuh...

Salam.....
satu 1 lagi kuih tradisi kegemaranku...waduh2..xsangka aku dpt wat kuih nih...
lama sgt dh dok ngidam nk wat tp xtau resipinya..hehe...apa raaaa...
slalu aku beli tp jrg2 lak makcik tu buat..kadang nasib baik jerk dpt beli..
tu pon punya la beratur panjang nk dptkan benda alah nih...demi nk mkn beratur pon beratur lah...5 keping RM 2 slalu aku beli....
ari tu saje jejln carik makan kt jupong sane nun...(hana ler)....
tgk2 dia ade wat kuih nih...wahh..peluang nih.....bhn2nya pon mmg ade stock je kt umh...so jln le projek nih.....w'pon haku lom ade koli non stick tuh tp ttp aku nk wat gak...sib baik la koli yg sedia ada tuh baguih w'pon cap ayam..haha....puaih ati aku dpt mkn sepuasnya...
ank dara haku tu pong suke..bopa keping dia sorang je...hehe....
jom kita tgk bhn2 utk resipi nih k...jom layannnn..........

Bhn2
300g tepung beras
270 ml santan pekat
1 sudu kecil yis kering
60g gula
1/2 cawan nasi
secubit garam

Cara-cara
Kisar semua bahan kecuali garam hingga sebati.
Tuang kedalam mangkuk dan masukkan secubit garam. Kacau sebati. Boleh tambah sedikit air jika adunan kelihatan agak pekat.Rehatkan selama 1 jam.Panaskan kuali non - stik dan masukkan 1 1/2 senduk besar ke dalamnya.Lenggangkan merata didalam kuali.Tutup kuali tersebut dan biarkan 2 hingga 3 minit.Angkat apom dan terus gulung. Ulang langkah tadi hingga habis.

No comments:

Post a Comment